Hva er det og hvordan kan du mestre det?

Enkelt forklart er innholdsmarkedsføring strategisk etablering og deling av hovedsaklig Internett-innhold for å nå spesifikke mål, det være seg både markedsføring og forretningsmål.

Ta en kikk på #contentmarketing på Twitter så vil du fort forstå at dette vil bli svært viktig i 2015.
Innholdsmarkedsføring (heretter IM) skiller seg fra tradisjonell markedsføring hvor man fremfor å markedsføre et produkt, heller markedsfører et konkret relevant innhold publisert på f.eks. internett. All markedsføring handler i hovedsak om å fremme et produkt, med mindre man bruker svært mye penger på dette er det vanskelig å bli synlig blant milliarder av andre produkter. Ved å markedsføre innhold av høy kvalitet fremfor selve produktet, gir vi forbrukeren en mulighet til å engasjere seg i produktet/foretningen på en helt annen måte.

 

Hvilket innhold skal jeg publisere?

Det er ikke noe entydig eller generelt svar på dette spørsmålet, før du kan svare på dette må du gjennomføre en analyse av hvem målgruppen din er. Først når du vet dette kan du starte å forme bedriftens strategi for IM. Men vi vet at 90% av all informasjon sendt til hjernen er visuel og at visuelt innhold gir 94% fler visninger en annet innhold.
I tillegg vet vi at visuelle inntrykk proseseres 600 000 ganger raskere en tekst. Dette lagt sammen med det faktum at vi i gjennomsnitt kun leser 20% av innholdet på en nettside gir oss klare indikasjoner på at visuelt innhold er å foretrekke.

 

Budskap og data, hva bør jeg tenke på?

Ærlighet, ærlighet, ærlighet!, uten ærlighet kan IM ha mange negative følger for ditt selskap eller produkt. Budskapet må formidles med tydelighet gjennom de rette kanalene.
IM har liten verdi i seg selv med mindre man har en korrekt frekvens på publiseringen, samt en klar og tydelig forståelse av hvilken målgruppe man ønsker å nå. Ikke minst hva slags innhold målgruppen er opptatt av og ønsker seg.
Det er her samling av data gjennom feks Google analytics blir viktig, uten målbare data er det vanskelig å si hvilken effekt du får ut av IM. Med et godt datagrunnlag kan du spisse din strategi for hver kampanje/IM du kjører.

Sosiale media

Ivareta engasjementet rundt IM i sosiale media, neglisjeres dette kan dine svært nøye planlagte kampanjer fort vise seg å bli en negativ affære. Svar profesjonelt både på samtlige positive og negative tilbakemeldinger. Dette viser ovenfor forbrukerene at du er opptatt av hva de tenker og føler om dine tjenester. Vær gjerne forberedt på å gi en kunde som er misfornøyd tilbakemelding raskere en de som henvender seg positivt.
Slett aldri innlegg i sosiale media med mindre disse inneholder personhets eller er krenkende mot individer eller grupper. Se heller på de negative tilbakemeldingene som valuta, kritikk kan bedre ditt budskap/produkt dersom du forvalter den korrekt!
Vi i DigiSpace har sett mange nok eksempler på selskaper som har håndtert sine egne sider på sosiale media til å forstå viktigheten av at du setter dette bort til noen andre.

Kort oppsummert

For å oppsummere i en enkel sjekkliste er disse punktene viktig å tenke nøye gjennom før du begir deg ut i IM-jungelen.

 Kontakt oss gjerne for et møte rundt din strategi!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *